KLEIN BUDGET, GROOT HART

Stel je voor, je bent 28 jaar en programmadirecteur bij één van de grootste Nederlandse producenten van sportprogramma’s. Voor velen in de media-industrie een droomjob, maar niet voor Neal Petersen (1984). Hij trok de deur bij Infostrada Sports achter zich dicht en richtte met collega Joris Boerhof Yiro op. Yiro maakt sportprogramma’s die enkel op internet te zien zijn: “Ik heb in de Verenigde Staten gestudeerd en zag daar de laatste jaren geweldige sportprogramma’s op internet ontstaan. Dat wilden wij ook in Nederland doen.” (Goossens, 2016) Een online-avontuur gekenmerkt door kennis, passie voor sport en enorme gedrevenheid.

Neal Petersen heeft veel ervaring in het medialandschap. Na zijn studies communicatie in Boston, ging hij aan de slag als journalist bij het AD. Daarna werkte hij als sportjournalist voor televisie en adviseerde onder meer de Nederlandse voetbalbond en de Telegraaf Media Group als mediaspecialist. Voor hij als programmadirecteur aan de slag ging bij Infostrada Sports, startte hij ook nog een website rond Amerikaanse sporten op.

Het directeurschap bij Infostrada was van korte duur en Neal ging, samen met Joris Boerhof, zijn eigen weg: “Het bedrijf wilde de ene kant opgaan en ik geloofde toch meer in de andere kant. Wij geloven heel erg in online. Als je een goed idee hebt, dan moet je dat kunnen doen. Bij een groot bedrijf duurt het heel erg lang vooraleer er een volgende stap wordt gemaakt. Als wij nu een goed idee hebben dan kunnen we het de volgende dag gewoon maken.” (Van Liempt Live, 2015) Yiro was geboren.

Het productiebedrijfje houdt zich vooral bezig met het ontwikkelen en produceren van online (praat)programma’s over sport: “Joris gaat over het productionele gedeelte en ik meer over de inhoud.” (Tervoort, 2016) Online kanalen over wielrennen, basketbal en american football behoren tot het aanbod, maar voornamelijk de voetbalprogramma’s zijn populair. Door deze voetbalprogramma’s, die gebundeld worden onder de naam “FC Afkicken”, leerde ik Neal Petersen en Yiro kennen.

FC AFKICKEN

“FC Afkicken” was de eerste productie van Yiro en is ook de belangrijkste. Het Youtube-kanaal heeft, na anderhalf jaar, 3.500 abonnees en bereikt maandelijks 50.000 mensen (Tervoort, 2016): “We zijn zo’n anderhalf jaar geleden echt serieus begonnen met “FC Afkicken” en we wilden onszelf twee jaar de tijd geven om te kijken hoe het zou gaan. Ik ben heel blij dat we nu een goede basis hebben. Het gaat nu eigenlijk pas beginnen.”(Tervoort, 2016)

Het programma is een succes en wordt door sommigen beschouwd als “het beste praatprogramma op sportgebied” (Walinski, 2015). De sprong naar online-tv van Neal Petersen is de innovatie die de toekomst van de (sport)journalistiek misschien wel kan verzekeren. Zo slaagt FC Afkicken erin om jongeren te bereiken, wat bij televisie veel minder het geval is: “Met de start van Yiro wilden wij echt wat anders doen, een nieuwe generatie aanspreken. De gemiddelde leeftijd bij ons is 25 jaar, terwijl dat op tv ongeveer 50 jaar is.” (Tervoort, 2016)

INHOUD EERST

Het online platform is niet de enige innovatie die Neal en Joris doorvoerden, ook inhoudelijk probeert FC Afkicken anders te zijn dan de traditionele voetbalverslaggeving: “Je kijker serieus nemen en niet zomaar dingen roepen. Op televisie worden allerlei zaken geroepen, maar dat wordt nooit onderbouwd.” (AT5, 2016)

Het voetbalinhoudelijke aspect is cruciaal bij FC Afkicken. De meerwaarde van de online programma’s is dat er ruimte en tijd is voor diepgang en context: “Wij willen een voetbalinhoudelijk programma zijn, waarbij de hoofdrolspelers (voetballers en trainers) zelf aan tafel zitten, of via Skype inbellen.” (Bakker, 2015) Traditionele media klagen vaak dat spelers niets interessants meer te melden hebben: “Maar wij stellen de spelers centraal en geven ze een podium. Als je vierendertig keer gevraagd wordt: “Wat ging er door je heen?”,  ben je dat na de derde keer ook beu.” (Van Liempt Live, 2015)

De kennis hoeft ook niet altijd van gevestigde waarden te komen (Walinski, 2015) . Jean-Paul Rison en Yordi Amali bijvoorbeeld zijn geen grote namen in de Nederlandse sportjournalistiek, maar hun encyclopedische kennis van het internationale voetbal is een enorme verrijking voor iedere voetballiefhebber. De gasten worden geselecteerd op kennis en passie en niet op hun reputatie en daar horen dus ook opvallend meer vrouwen bij dan in andere voetbalprogramma’s (Walinski, 2015).

INTERACTIE MET DE KIJKER

Dat de programma’s online te zien zijn zorgt niet alleen voor meer diepgang, een grotere creatieve vrijheid en snellere besluitvorming (http://www.sportsspeakers.nl/spreker/neal-petersen/), maar vraagt ook een grotere flexibiliteit van de programmamakers: “Hoe voorzie je in de behoefte van onze jonge doelgroep om over voetbal te praten? Instagram, Twitter, Snapchat en Periscope. We opereren alleen maar online, dus dan moeten we er op die manier over nadenken.” (Kloosterman, 2016) Het uitvallen van de stroom tijdens het vorige EK Voetbal bewijst dit ten voeten uit: de uitzending ging gewoon verder op Periscope, de livestream-app van Twitter (Kloosterman, 2016).

De relatie met de kijker verschilt ook volledig van die bij televisie. Waar traditionele journalisten erg weinig aandacht besteden aan feedback van het publiek (Spyridou, Matsiola, Veglis, Kalliris & Dimoulas, 2013), is het net de ambitie van “FC Afkicken” om de volgers een stem te geven: “We omarmen “social media” en vragen mensen om input te geven. Andere sportprogramma’s draaien veelal om zeer gelijkaardige formats : wat er aan tafel wordt besproken, komt van de tafel. Incidenteel komt er een mailtje langs. Wij zoeken juist heel erg de interactie.” (Daalder, 2014) Zo worden bijvoorbeeld vragen van kijkers via Twitter expliciet behandeld in het segment “#FCBUITENLAND”.

TEAMPLAYER

Om het bereik te vergroten, gaat “FC Afkicken” samenwerkingen aan met andere mediaspelers in het voetbal. Die mensen en organisaties moeten wel inhoudelijke expertise in het programma kunnen inbrengen (http://www.yiro.nl/yiro/): “Het belangrijkste bij deze samenwerkingen is dat het bij ons moet passen.” (Tervoort, 2016) Zo werd een “Transfer Deadline Day Show” ingeblikt in samenwerking met het voetbalmagazine VI. Geregeld komen er ook journalisten van DeCorrespondent en Catenaccio langs in de studio.

Deze multimediale samenwerkingen kunnen verder bijdragen aan de verspreiding van innovatie in de (sport)journalistiek (Gynnild, 2014). Zo krijgt bijvoorbeeld de manier waarop journalisten van Catenaccio voetbaldata gebruiken met hun inbreng op “FC Afkicken” een nieuw platform. Door meer context aan te bieden, kunnen ze bij “FC Afkicken” op hun beurt meer jongeren bereiken (Pleijter, 2015) : “Generatie Z beleeft sport op een hele andere manier. Zij willen veel meer betrokken worden door extra content.” (Daalder, 2014)

GELD NA PASSIE

Uiteraard moet er ook brood op de plank komen:  “Wij hebben 2 verdienmodellen. Eén daarvan is eigen programmaontwikkeling: wij geloven dat als een programma goed is, de investeerders uiteindelijk vanzelf erbij komen. Dat gebeurt nu ook. En het andere verdienmodel is dat we voor commerciële partijen als producent werken.” (Van Liempt Live, 2015) Al is geld verdienen niet de voornaamste ambitie van YIRO: “We groeien omdat we vanuit liefde en passie de programma’s maken. Geld heeft nooit voorop gestaan. We hebben ook geen geld verdiend aan FC Afkicken, integendeel. Maar daar geven we niet om. We zijn dit bedrijf begonnen omdat we iets vanuit onze passie wilden bereiken. Het product is het belangrijkste en dat staat nu.” (Tervoort, 2016)

Neal en Joris kijken nu naar de toekomst en mogelijkheden om het programma verder uit te bouwen: “De komende tijd komt er een website, we gaan reportages maken bij spelers in binnen- en buitenland, interviews doen en bij clubs langs.” (Tervoort, 2016) Het zal een hele uitdaging worden om met meerdere afleveringen per week boeiend te blijven (Walinski, 2015). De uitbreiding van de programmatie en verdere innovaties die het programma invoert, moeten dan ook altijd de sport centraal stellen: “Als je op een juist gekozen moment een extra dimensie kunt toevoegen aan je verhaal, dan kan het absoluut van toegevoegde waarde zijn. Maar, de sport is altijd leading” (Daalder, 2014)

 

Bronnen:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s